Wednesday 26 June 2013

ALASAN Bukan Perkara Temeh.


masa kecik2, budak2 pandai berlakon. buat2 pening tak nak pergi sekolah, tapi kita boleh agak. buat2 tidur bila nak makan ubat, tapi nampak sangat tipunya. bila suruh buat kerja sekolah kata penat la, tapi boleh je main lari2..
hentikan mencari dan memberi alasan,
ia menyampahkan.

hmm.. budak2. alasan nak lari.
macam biasa orang cakap, ala.. budak2~

masa kecik2 tu lain cerita la. sebagai budak2, masa tu mana la nak tau pasal jaga hati orang ke, pasal tanggungjawab ke.. sebab mereka budak2. memang fikir nak main je. jadi bila orang suruh buat kerja sikit, mula la bagi alasan..

tapi.. kita ni ha, yang bila dah besar panjang. yang suka cakap, saya dah besar la. ala, saya tau ni. uih.. selalu je rasa diri ni dah besar. ilmu penuh di dada. tapi, dah cukup besar ke kita kalau kita masih lagi dengan sikap 'suka mencari alasan'..? hmm..

bukan apa..
sebenarnya, sikap suka bagi alasan ni la yang membuatkan seseorang tu 'terpupuk' dengan kemalasan. bila berdepan dengan satu2 tanggungjawab contohnya, mula bagi alasan. jangan disamakan dengan budak2. mereka belum kenal erti tanggunjawab. tapi kita?

ni sebenarnya peringatan untuk diri sendiri.
tapi tu la.. kita selalu lupa, yang bila kita dah besar ni, tanggungjawab semakin banyak. rasanya tak perlu bagi tahu apa, sebab kita semua kan dah besar~

hmm.. penutup kata sebagai renungan bersama, kita ni selalu lupa pada tanggungjawab kita. tanggungjawab ni bukan benda main.. rajin2kanlah diri untuk selalu muhasabah ya.

yang paling penting, jangan pernah sekalipun kita lupa, yang sebagai hamba, kita ada tanggungjawab yang sangat besar. jangan risau.. kalau 'tugas'nya besar, besar jugalah ganjarannya.. Allah tu Maha Adil..

"reason has always existed, but not always in a reasonable form"
- karl marx -

#
alasan memupuk sikap malas,
malas melupakan kita pada tanggungjawab.

No comments:

Post a Comment