Wednesday 5 June 2013

Antara Terus & Berpatah Balik..


ada orang cakap kalau nak maju ni, kena terus ke depan. jangan patah balik dah. tapi kan, ada jugak orang cakap, orang yang melupai sejarah ni akan mengulanginya semula. err.. kontradiksi?

ye ke kontradiksi?
pada saya, apa yang saya nampak, sebenarnya tiada kontradiksi pun pada dua2 ayat ni. cuma perlu lebih disusun dengan lebih baik. ni sekadar perkongsian pandangan daripada saya selaku insan yang bukan ahli dalam bidang sejarah. hmm..

sejarah.. antara tercipta ataupun berulang.
saya rasa, saya setuju kalau ayat ni digabungkan dan dijadikan seperti ini,
"dalam kita mara ke hadapan untuk mencapai kemajuan, jangan sekali2 kita lupa untuk toleh kebelakang." sebabnya?

kalau kita terus je ke depan, mungkin tanpa kita sedar, kita terbuat kesilapan yang sama yang pernah dilakukan dulu. dan.. pada masa yang sama kita tak boleh pergi ke belakang. sebab tidak mungkin lipatan sejarah itu berubah hanya dengan titisan air mata. tak payah pergi, kita toleh je.

perhatikan peristiwa yang dah berlaku tu, ambil pengajaran daripada apa yang telah berlaku, dan bangkitlah. jangan 'PERGI' kepada sejarah, dan menangisinya, tapi memadailah sekadar TOLEH, dan belajarlah daripadanya!

kesat air mata tu, dan teruslah ke depan. agak2 temui jalan buntu, toleh semula ke belakang, dan kajilah sejarah. dan INGAT! sejarah yang paling baik untuk dijadikan rujukan adalah, sirah2 anbiya..

ni pandangan saya, kalau silap mohon betulkan ya!
sedangkan lidah sendiri lagi tergigit.. terima kasih!

#
kurangkan menangisi lembaran lalu,
lakarlah lukisan baru untuk sejarah akan datang.

No comments:

Post a Comment