Friday 7 June 2013

Topup Sepuluh Ringgit

kelemahan bukan untuk ditangisi,
tapi dilengkapi.

saya perlukan topup nih!
sebab saya ada kelemahan. hari ni, saya nak bagitau kalian semua apa kelemahan saya. jadinya nanti semua dapat tolong saya untuk baiki kelemahan saya ni. tapi, anda jangan ingat nak kenakan saya. sebab saya juga tahu kelemahan diri anda.. hahaha =P

KELEMAHAN pada diri saya ialah kelebihan yang ada pada diri orang lain. dan..
kelemahan pada diri orang lain adalah KELEBIHAN yang ada pada diri saya.
kenapa saya cakap macam tu? hmm..

sebabnya.. ada pada ayat yang dah BIASA, dah common sangat dah kita dengar, walaupun biasa, nak guna jugak ayat ni. sebab manusia ni pelupa. ayatnya,
'manusia ni tak ada yang sempurna.'
(ish.. ayat ni lagi. saja nak bagi kita semua ni selalu sedar diri~)

ok.. maksudnya, setiap orang daripada kita ni, tak kiralah penjual selipar ke, penggoreng pisang goreng ke, pengumpul setem ke, pensyarah ke, ada je lebihnya kita dan kurangnya kita.

kelebihan yang ada pada kita ni lah, untuk men'topup' kelemahan orang lain. begitu juga kelebihan yang ada pada orang lain, tak lain tak bukan, topup kekurangan kita pulak. jadinya, bila dah saling melengkapi, semakin berkuranglah kelompongan.

"Perumpamaan orang-orang yang beriman di dalam sikap saling mencintai, lemah lembut dan kasih sayangnya bagaikan satu anggota badan, apabila satu dari anggotanya menderita sakit, maka anggota yang lain merasakan (pula) sakit dan demam."
- HR. Bukhari-Muslim -

#
hidup manusia perlu usaha,
saling men'topup' mengejar sempurna.

No comments:

Post a Comment