Monday 8 July 2013

Sudah di Hadapan Pintu


sekarang ni, ramai yang dah mula serbu stor di rumah masing2. cari payung besar, cari periuk2 besar, polish senduk2, service van dan macam2 lagilah.. sebagai persediaan bazaar ramadhan.. bulan puasa sudah sangatlah dekat. malam ni tengok anak bulan.. hmm

itu saja ke?

oh.. sebenarnya itu cuma sampingan je. ada perkara yang jauh lebih penting. sebenarnya.. ramadhan ni waktu untuk berpesta!!

kesempatan dah ada,
rebutlah selagi terdaya!

chopp, jangan salah faham,
bukan pesta yang 'huhahuha' tu.. tapi,
pesta ibadah.

 inilah masanya untuk kita jadikan sebagai stepping stone, batu loncatan, titik tolak ke arah menjadi seorang hamba yang rajin beribadah kepada TUANNYA. bukannya hamba ramadhan..

sebab tu kita diajar untuk merebut peluang keemasan ni. bukan solat secara berebut, tapi, rebut ganjaran2 yang Allah janjikan sepanjang bulan yang penuh berkat ni.. haa.. ramadhan setahun sekali je weh.. ingat raya je ke setahun sekali?

ha, sekarang ni, kita dah kat depan pintu ramadhan dah pun.. tunggu nak pulas tombol, masuk je.

tapi.. disamping kita dengan kerinduan kita terhadap ramadhan, jangan lupa saudara yang lain. di mesir, masih bergolak.. di syria, masih berdarah, dan di lain2 tempat lagi. palestin.. turki. doakan mereka, teruskan cakna tentang mereka.

Sabda Rasulullah SAW,
"Tiga doa yang sangat mustajab iaitu; doa orang yang berpuasa, doa orang yang dizalimi, dan doa orang yang musafir."
- H.R Ahmad, Bukhari, Abu Dawud & Tirmidzi -

#
pintu ramadhan depan mata,
bersedialah dengan ganjaran yang tidak terhingga.

No comments:

Post a Comment