Tuesday 2 July 2013

Bukan Budak HINGUSAN


seorang budak yang selsema, tidak sama dengan budak hingusan. budak hingusan pulak, sering kali dikaitkan dengan budak kecik, yang tak tahu apa2. hmm..

kita selalu kata yang kita tahu tu tahu ni. sebenarnya banyak lagi kita tak tahu. pernah jumpa satu ayat ni dalam satu majalah, "rasa tidak cukup ilmu itu adalah rasa orang berilmu."

err.. saya ni budak hingusan ke?
tapi sebagai belia, pada usia kita ni, kita tak boleh dah nak keluarkan ayat, "aku tak tahu".. sebab usia yang kurang lebih dua dekad ini, sepatutnya banyak yang boleh kita ambil sebagai satu pembelajaran untuk kita.

namun,
kita perlu jelas dengan konsep ilmu ni.

pada saya, ilmu ni,
"tahunya kita pada sesuatu tu, membuatkan tak tahunya kita pada sesuatu yang lain."

kita jangan selalu sangat cakap yang kita tak tahu, sebab kadang2 tu, kita tahu, cuma mungkin tak banyak.. sebab kita rasa tak banyak, kita kata kita tak tahu. uih.. jangan macam ni.

yang kita tahu, kita sampaikan, sama ada banyak ataupun sedikit. sebabnya, mana tahu, dalam sesikit2 ilmu yang kita kongsikan tu, itulah ilmu yang dimanfaatkan oleh orang lain, itulah ilmu yang nak tolong kita di sana nanti.

cuma, bila ada ilmu pulak, jangan nak bongkak. sebab semakin banyak kita belajar, maka bertambahlah ilmu baru. maka, bertambahlah jugak benda baru yang kita tak tahu.. kan?

jadi, kalau rasa ilmu kurang, cari.. dan kalau rasa ilmu banyak, kita kena ingat, banyak lagi yang kita tak tahu. jangan malas, jangan rasa terlalu rendah diri, jangan kedekut ilmu, jangan bongkak. teruskan mencari ilmu.. share~

#
belia bukan budak hingusan,
belajar bukan hanya untuk budak hingusan.

No comments:

Post a Comment