Thursday 25 July 2013

Burung Kakak Tua~


masa saya kecik2 dulu, masa zaman kawan2 berbangga dengan beg sekolah yang pakai roda, pensel box dua muka (if you know what i mean), oh.. waktu inilah saya didendangkan dengan lagu yang sangat menyeronokkan, mengalahkan lagu2 yang masuk juara lagu.

burung kakak tua,
hinggap di jendela,
nenek sudah tua,
giginya tinggal dua..

aduhai.. menyingkap nostalgia~

belajarlah daripada aku,
seekor burung kakak tua.
hmm.. tapikan, pernah tak kita terfikir, apa yang nak disampaikan daripada lagu ni sebenarnya? yang kita tahu, kat jendela tu ada burung hinggap, nenek ada dua gigi. then?

fikir punya fikir, jawapan tak timbul2. fikir lagi.. akhirnya ketemu jua. hmm, saya rasa la kan, pengajaran yang mungkin kita boleh ambil daripada lagu ni ada pada dua watak tersebut. burung kakak tua, dan si nenek.

burung yang digelar 'tua' ini, masih cantik, masih lagi mampu terbang, masih lagi mampu menghinggap. beerti masih berupaya kakinya, kuat mencengkam jendela. tua itu hanya pada nama, hanyalah satu gelaran, tapi bukan pada hakikat. hakikatnya ia masih lagi cergas..

jika dibandingkan dengan sang burung, apa yang dihadapi oleh nenek adalah jauh lebih berbeza. nenek tidak secergas zaman muda mudinya, kunyahannya tidak seselera dahulu, hari demi hari nenek semakin hilang kekuatannya.

muhasabah.

hmm.. apa yang saya nak sampaikan,
'tua' pada gelaran itu tidak sama dengan 'tua' yang disulam pengalaman.
berat mata memandang kesusahan si nenek,
berat lagi bahu yang memikul.

#
hari ini kamu hinggap di jendela,
esok lusa belum tentu kamu boleh terbang.

No comments:

Post a Comment