Friday 19 July 2013

Dulu Kias Kini Sarcasm~


apekebende ni? hmm..
kita selalu dengar term sarcasm ni. tambah2 bila dah zaman handphone sudah tak ber'keypad'. if you know what i mean~ hoh!

kalau nak diikutkan, benda ni ada kaitan dengar masyarakat dahulu kala.. hmm, yeke? rasanya la..

bukan apa, sebab.. orang dulu2 cukup suka guna bahasa kiasan. serius! kalau air manis, diorang tak cakap direct, "uih, kamu buat air ni manislah..". diorang mungkin akan sedikit berkias. contoh, "lori guna tumpah ker joyah(bukan nama sebenar) hoi~"
(saya pernah dengar orang cakap lebih kurang macam ni)..

ada macam2 sebab kenapa kiasan sebegini digunakan. antaranya adalah untuk menegur. inilah cara masyarakat dulu menegur, menasihati, dan ada jugak yang memerli.. erk! tapi, apa yang saya nak tekankan adalah, menegur untuk mendidik..


tapi percaya atau tidak, adakalanya dengan menggunakan bahasa yang berkias inilah, apa yang nak ditegur tu, sampai.. lebih terkesan pada hati.
pedas!

tapi.. berbeza dengan masyarakat sekarang. kalau ditegur secara berkias, diingatnya bergurau, diingatnya main2. lalu, didikan itu tak tersampai..
lalu, bagaimana?

haa, dan.. zaman sekarang sering kita dengar perkataan 'sarcasm'.
agak2nya antara sarcasm & kiasan ni sekadar beza term dia je ke atau memang maksud dia pun lain? sarcasm ni juga tegurankah? dan.. kesannya pada masyarakati? hmm..
apa beza sarcasm & kiasan ni sebenarnya?
haish..

#
tidak perlu dicari apa bezanya,
tapi, yang ditegur itu apa sebabnya.

No comments:

Post a Comment