Sunday 16 June 2013

Ketelusan Seekor Burung~

ketelusan yang perlu diteladani.

siapa pernah tengok cerita harry potter?
ha, dalam cerita ni, ada seekor burung yang kerja dia hantar surat (tak salah nama dia Errol). ke sana ke sini dia hantar surat. pernah satu hari tu dia hantar surat kat rumah Ron (kawan Harry), GEDEGANG! langgar tingkap. adeh!

pening dia sekejap. kesian dia..
tapi..

bukan nak cakap pasal Errol langgar tingkap, nak cakap kat sini pasal bagaimana Errol selaku penghantar posto, dapat menghantar posto ke tempat yang sepetutnya. Dia ditugaskan untuk hantar surat, dan dia hantar.
Done.

hmm.. ada sesuatu yang kita boleh belajar daripada Sang Errol ni. Dia sampaikan apa yang dia kena sampaikan. Ya, ini soal amanah! Sampaikanlah yang sepatutnya kita perlu sampaikan.

Kalau kita posmen, pastikan surat yang betul sampai ke rumah yang betul. Kalau kita penghantar makanan, orang order sotong goreng tepung, pastikan itu yang sampai ke meja.. kalau kita penyampai berita, kena pastikan yang sampai kepada penonton tu berita bukan cereka.

Nabi Muhammad SAW sampaikan Islam sebagaimana yang diperintahkan Allah kepada Baginda. Semuanya benar, tiada dusta. Telus. Sebab tu kita dapat merasakan nikmat Islam sekarang..
Alhamdulillah..

#
langgar tingkap tu sakit,
kena tipu tu lagi menyakitkan.

No comments:

Post a Comment