Tuesday 11 June 2013

TANGISAN Seorang Teman..

sahabat menangis, perlukan teman.

manusia ni macam2..
tengok hindustan, hero accident tercabut telinga boleh nangis, masalah keluarga adik curi teddy bear pun orang boleh nangis, potong bawang tiba2 terpotong jari (uih.. ngerinya~) pun boleh nangis, exam 'senang' sangat pun boleh nangis, gigit pingat emas puuunnnnnnnnnnnn boleh nangis. (nangis pasal pakwe@makwe tolak tepi..)

macam2 kan? hmm..
ada yang menangis sebab gembira. ada yang sebab sedih. tapi, hari ni saya nak cerita pasal menangisnya orang lain, di saat kita gembira. hmm.. kadang tu, kalau kawan kita sedih kita tak tahu pun. dia ingat nak kongsi, tapi kita pulak tak berkelapangan.. T_T.. hmm.. kita tak tahu ke, kita tak ambil tahu?

Astaghfirullah..
sebenarnya status ni, saya nak sama2 ingatkan kita semua, yang bila kadang kita tak tahu, disebalik senyuman kawan kita tu, sebenarnya ada seribu satu cerita yang dia nak cerita dengan kita. cuma kita tak tahu.

jadinya kat sini, sebagai peringatan untuk diri sendiri jugak, kalau kita ada kawan, jadilah kawan yang bukan masa senang je kita ada dengan dia. tapi jugak masa yang memang dia perlukan kita. mungkin kita sibuk, tapi.. usahalah untuk mencari waktu lapang.

maka, kepada semua kawan2 saya, dua puluh jari saya hulurkan, memohon kemaafan kalau saya tak berjaya menjadi seorang kawan yang baik. sama2 kita menjadi lebih baik, semoga bila gembira kita sama2, bila sedih pun sama2..

dan yang paling penting,
kita sama2 ingatkan kita & kawan2 kita dengan pencipta kita..

Daripada Ibnu Abbas Abdullah bin ‘Amri Ibni ‘As menceritakan bahawa ditanyakan kepada Rasulllah (s.a.w.),
"Siapakah kawan yang baik untuk kami dekati mereka?" Lalu sabdanya:
"Sebaik-baik kawan kamu itu ialah mereka yang akan mengingatkan kamu kepada Allah (s.w.t.) bila melihatnya dan menambahkan ilmu kamu oleh percakapannya serta menyemarakkan semangat kamu bersedia bekalan untuk akhirat. "
- Hadis Riwayat Tarmizi -

#
semua orang mengalirkan air mata,
tapi senyuman bukan milik kita seorang.

No comments:

Post a Comment