Thursday 6 June 2013

Serba Sedikit, ISRA' MIKRAJ


Israk beerti perjalanan Nabi Muhammad SAW dari Masjidil Haram di Makkah ke Masjidil Aqsa di Baitulmuqaddis, Palestin. Mikraj pula merujuk kepada perjalanan Nabi SAW dari Masjidil Aqsa ke Sidratul Muntaha di langit ke tujuh..

hmm.. menariknya tentang peristiwa Israk Mikraj ni,

1. Abu Bakar digelar As-Siddiq kerana membenarkan apa yang diceritakan Nabi SAW (tentang perjalanan Israk Mikraj Nabi SAW..)

2. apabila sahabat2 Abu Jahal ingin menguji Nabi SAW dengan meminta Nabi SAW untuk menceritakan bagaimanakah perincian yang ada pada Masjidil Aqsa, jika benar Nabi SAW pernah sampai disitu. dengan bantuan Allah, Nabi SAW dapat menceritakan dengan begitu sempurna.

3. sebelum solat disyariatkan sebanyak 5 waktu sehari, perintah mengerjakan solat adalah 50 waktu sehari!! tatkala bertemu Nabi Musa di langit ke enam, Nabi SAW menceritakan perintah yang diterimanya daripada Allah. saranan Nabi Musa agar Nabi SAW menghadap Allah untuk memohon keringanan dengan alasan, umat Nabi Muhammad ni tidak sanggup melaksanakannya..

mantapkan jiwa dengan bersolat.
Imam Nawawi seorang tokoh perundangan Islam menyatakan dalam kitabnya Syarah Muslim,
"perkara sebenar yang telah disepakati sama ada oleh ulama' fiqh (fuqaha'), ulama' ahli hadis (muhaddithin) dan ulama' ilmu kalam atau ilmu tauhid (mutakallimin), begitu juga para sahabat (atsar) dan para ulama terdahulu dan mutakhirin , bahawa Nabi SAW telah diisrak dan dimikrajkan oleh Allah dengan roh & jasadnya skali."

sumber: '10 HARI KEBESARAN ISLAM' - mustread.

#
yang dah tau jangan bisu,
ilmu harus dikongsi.

No comments:

Post a Comment