Wednesday 12 June 2013

TROLI Menjelajah Pasar Raya


kalau kita pergi supermarket biasanya yang pertama kita ambil adalah troli. kan? tapikan.. kita ambil troli tu memang sebab kita nak ambil ke sebab pengurusan supermarket meletakkan troli tu depan2 yang membuatkan kita nak ambil troli tu? hmm..

dan.. ada sebab kenapa diorang buat macam tu. sebab diorang nak memudahkan pelanggan. mungkin ke sebab.. 'taktik bisnes'?

hmm..
saya bagi satu contoh, supaya lebih jelas.. ok, macam kita la. kadang tu kita pergi supermarket sebab nak beli buku tulis & kertas A4 je (ceh.. mentang2 mode exam, macam tak ada contoh lain.). tapi, bila dah sampai, nampak troli, hmm.. "aku rasa biskut kat bilik aku macam dah nak habis je"..

hah, jeng3!!
wakenabeb! hoh.. eh, tapi mungkin tak semua macam ni. cuma, boleh jadi jugak betul. ni bukan komen negatif untuk pengurusan supermarket, tapi pada saya, ni adalah satu strategi yang boleh dikatakan style.. bermain dengan psikologi~

salah siapa? sebenarnya.. siapa2 pun tak salah.
sebab.. kalau kita memang tetap dengan pendirian kita, beli buku tulis & kertas A4 je dah la. tapi, kalau nak beli kelengkapan lain pun apa salahnya. dan.. kalau nak kata ni memang taktik pengurusan supermarket pulak, sebenarnya pada saya, kebaikannya lebih banyak jika diletakkan troli tu di depan. kan?

salah silap mohon tegur ya, status ni bukannya apa pun, sekadar nak mengajak kita semua sama2, banyakkan berfikir (tapi, troli jugak dijadikan contoh.. nak buat macam mana, buat masa ni terfikir contoh yang ni.. lol).
kalau nak tambah input, dialu2kan.. terima kasih.

apapun, berniaga tu sunnah.
kalau kita ni ada kepakaran dalam berniaga, berniagalah. niatkan nak ikut Nabi SAW. moga2 indahnya berniaga berlandaskan syarak tu dapat disampaikan kepada semua.. InsyaAllah..

#
dengan troli boleh beli macam2,
tapi matlamat asal jangan lari.

No comments:

Post a Comment