Friday 21 June 2013

See more di FB


saya kalau post kat FB biasanya mesti panjang2.
kawan saya cakap kat saya, "kalau aku nampak status hang, first sekali yang aku tekan see more..".
haha.. adeh!

hmm.. dari sudut positifnya, kalau tekan 'see more' tu maksudnya, status yang panjang2 ni mampu memupuk semangat suka membaca dalam kalangan facebookers. daripada sudut negatifnya pulak.. mungkin saya ni perlu belajar bagaimana nak meringkaskan sesuatu perkara, agar ringkas tapi padat..

hmm.. jadi macam mana ni?
ada pro & cons.. kalau tanya saya, ikutlah..

jangan bagi muka dengan muka buku,
manfaatkan dengan sebaiknya.
ada yang suka taip panjang2 sampai usahkan see more, sampai continue reading kau.. haa~ ada yang suka taip pendek2 je tapi ringkas. pada saya, terletak pada diri orang tu sendiri. asalkan, perkara yang dipost tu biar la bermanfaat. dan dapat sama2 memuhasabah..

kalau panjang2 tapi, cerita pasal gosip, pasal dia tu, dia ni, mengumpat sana sini, makan daging orang orang tu, makan daging orang nih.. HABIS.
tak pun pendek je, tapi macam.. "oh.. laparnya". err.. yang ni tak tahu nak cakap apa. @_@

bukan apa, sebab apa yang saya nampak sekarang, FB ni dah jadi macam diari yang di'majalah'kan untuk tatapan umum. bahkan mungkin 'up' lagi kot daripada diari, sebab rasanya, kat diari pun orang tak tulis, "oh laparnya","wink2".. dan lain2.

ya, itu akaun anda, hak anda. tapi, kalau kita taip pasal benda2 baik, orang tau dan dia amalkan, oh.. senangnya dapat pahala kan?
jadi.. jom taip benda bermanfaat di FB, biarpun panjang ataupun pendek.. ^_^

#
biarlah ringkas mahupun berjela,
asalkan dapat tambah pahala.

No comments:

Post a Comment