Thursday 11 July 2013

Yang Busuk Kena Ikat!


dah sehari dah makhluk busuk yang bertanduk lagi hodoh tu kena ikat. fuh~
err.. fuh?

eh, jangan fuh lagi!
kena hati2. yang bertanduk tu memang la masuk lokap, tapi ada lagi satu makhluk ni ha yang still buat kacau.. nafsu. ha, yang ni tak kena gari. dia ni yang akan menggoda kita untuk kurangkan pahala kita di bulan mulia ni.
AWAS!

hmm.. ha, nak cerita ni,
tadi imran berkesempatan solat tarawih di masjid.. Alhamdulillah.
ha, kat dalam masjid tu kan, ada apa benda entah orang panggil. ala.. yang ada tulisan gerak2 tu.. kalau ke KL sentral tu kadang ada dia tulis selamat datang ke kl sentral. haa.. benda tu la ada kat masjid tadi.

hoh.. bukan nak buat 'perak' tak pernah tengok benda tu. tapi, dalam duk perhati je benda tu, ada la 'selamat datang ke masjid al-malik khalid universiti sains malaysia'.. duk ulang2. then, muncul pulak hadis Nabi SAW,

'sebaik2 sedekah ialah di dalam bulan ramadhan.'
- Hadis Riwayat At-Tirmidzi -

ha, rasanya tak payah nak celoteh panjang, tetamu2 ramadhan ni genius2 belaka. mesti dah tahu nak cakap pasal apa kan.. YUP! sedekah.. banyak atau sikit belakang cerita, yang penting tulus dari hati. tapi banyak lebih baik.

haa.. jangan ingat orang yang derma seringgit tu tak ikhlas. barangkali dia orang susah & masa tu dia cuma ada 2ringgit je, maka dia dah belanjakan separuh daripada harta dia! dan, jangan pulak ingat orang yang derma rm5 tu ikhlas, barang kali dia ada rm100 masa tu, tak sampai suku pun daripada apa yang dia ada. kan?

abaikan nasihat 'si hodoh', sedekahlah banyak2.
Nabi SAW, bila tiba bulan ramadhan ni, Nabi lagi banyak3 bersedekah..
contohi Baginda yuk!

#
sedekahkan setakat mampu,
ikhlas tu bukan pada nilai ringgitnya.

No comments:

Post a Comment