Thursday 13 June 2013

Salah Siapa 'Mereka' JAUH?


"Rashidi Anak Gujang, anda dibebaskan dan dilepaskan dari tuduhan yang dikenakan ke atas anda. Buang sikap nakal dan belajarlah menjadi budak yang baik."

tidak terkata gembiranya rasa. kata2 ini menjadikannya bebas. bebas daripada kurungan besi setelah sekian lama. kembali memberinya peluang menatap betapa indahnya langit yang membiru. menghampirkan beliau kepada Penciptanya. sungguh Tuhan menyayangi hambanya.

satu ketika teringat beliau, pada 'keajaiban' di penjara. apabila Yang Maha Kuasa menunjukkan kuasa-Nya.. maka, tertariklah si hamba untuk mendekati Tuhannya.

manisnya hidayah Allah.
lantas menuju ke MAIS, penuh harapan dipermudah segalanya,
"Selamat pagi Encik, saya datang mahu mendaftar memeluk Islam."

dipandangnya beliau dari bawah ke atas. tanpa menunjukkan reaksi yang positif, apa kata si kerani?
"Daftar masuk Islam bukan di sini. Awak pergi ke Bangunan SUK di Shah Alam."

ringkasnya jawapan diberi, kemudian berlalu pergi. membiarkan yang bertanya terpinga2.. sedih, malu, terkilan. maka, tertangguhlah lagi peluang untuk bertambahnya saudara seakidah. Astaghfirullah..

ni serba sedikit yang boleh saya kongsikan daripada penulisan Travelog Syahadah karya Rashidi Abdullah. asyik duk tengok nota kuliah dengan formula segala, sekali sekala, baca yang lain pulak.. heh.

hmm..
rasanya sudah cukup jelas apa yang nak disampaikan. akhir kata, Islam tu agama yang sangat indah. praktikkannya dengan akhlak. contohi Baginda SAW.

#
bukan 'mereka' tak mahu dekat,
kita yang bawa 'mereka' jauh.

No comments:

Post a Comment