Wednesday 22 May 2013

Nun Jauh Di Sana, Jauh Tu~


kalau nak membentuk satu pasukan bola sepak yang bukan sekadar pandai menyepak bola malahan berskil, diorang ni kena diberi latihan step by step.. kalau nak terus jadi hebat macam Encik Messi, uih.. memang payah la. satu per satu.. dari ikat tali kasut, sampaila ke tatacara angkat piala. haa..

jangan gopoh, satu per satu.
matlamat biar jauh. lagi jauh dari pulau pandan yang jauh ke tengah tu.. ha, sebab sepatutnya memang begitu. cuma, bila kita merangka sesuatu yang jauh, kita jugak perlu ada perancangan satu per satu, apa yang kita nak dapatkan dalam satu tempoh tertentu. pendek kata, matlamat jangka pendek & jangka panjang.

apa bezanya?
ha, kalau berkaitan dengan penciptaan kita manusia, macam mana nak bezakan matlamat ni pendek ke panjang. kalau apa yang kita nak capai tu atas dunia je, pendek la tu. tapi, kalau kita letak sasaran kita pada sesuatu yang jauh bahkan tiada penghujungnya, maka ni baru kita sebut matlamat jangka panjang.

hmm.. apa dia yang tiada penghujung?
AKHIRAT.

dan.. penentu sama ada, gembira ke tak kita lepas kita tinggalkan dunia ni, cuma satu je. redha Allah! kalau berkehendak DIA untuk kita masuk ke syurga-Nya, Alhamdulillah.. kalau tak? Naudzubillah..

jadi, target biar jauh.
kalau Harimau Malaya target World Cup (bila agaknya, eh.. tapi tak mustahil~),
kita sebagai hamba ni, letak matlamat kita REDHA ALLAH!

#
target biar jauh,
perinciannya dari sekarang.

No comments:

Post a Comment