Tuesday 21 May 2013

Dulu 6 Kupang Je..


lain tempat, lain harganya. hmm.. dulu roti canai, 60 sen da bleh dapat. saiz pun, berpatutan jugak la. tapi, sekarang ni, haa engkau.. tudia! seringgit. chopp! status ni bukan nak cerita pasal harga roti canai. tapi, berkaitan dengan bagaimana didikan yang dicurahkan roti canai sejak di bangku sekolah lagi.

roti canai ni, diperbuat daripada tepung. ha, nak buat 'doh' roti canai tu plak, bukan meh pakai campur je. dia ada la sukatannya yang betul untuk buat doh tu. supaya nanti roti canai tu tak jadi macam 'chewing gum'.. jenuh nak kunyah. sebab tu lah, jangan ikut suka je nak gaul tepung & air tu.

roti canai dan chewing gum,
dua perkara yang berbeza.
hmm..
macam kita jugak la. kalau 'doh' roti canai ada sukatannya, hubungan lelaki & perempuan pulak, ada sekatannya. jangan nak bergaul ikut suka hati je. habis..

pergaulan ni dari macam2 sudut. bila cakap, bila sembang, bila bekerja.. dan lain2 lagilah. contoh, bagi lelaki, bila sesuatu perkara tu kita rasa kalau kita tanya sesama lelaki pun dah boleh dapat jawapan, tanyalah lelaki. lihat yang mana lebih utama. dan, kalau kat facebook pulak, hati2 dengan komen. takut2 boleh jadi fitnah.

maka.. di sini, saya ingin memperingatkan kawan2 semua, tegurlah saya kalau saya ada buat silap, tambah2 bila berkait dengan soal ikhtilat ni. melihat pada status ni, mungkin ada yang akan komen macam ni,

"mohon teguran juga andai diri ini terlupa menjaga ikhtilat, moga2 kita terhindar daripada perangkap kemaksiatan." dan yang sewaktu dengannya..

betul dah tu kalau nak komen macam tu, tapi rasanya, tak komen macam tu pun tak apa kot, sebab saya dah tulis siap2.. urusan anda dipermudahkan..
sama2lah kita semua saling memperingatkan antara satu sama lain.

#
jangan sampai jadi 'chewing gum',
bila dah tercekik nanti susah.

No comments:

Post a Comment