Sunday 7 April 2013

Kematangan yang Bernilai.


selalu kita dengar yang budak2 ni tak matang lagi. tu yang mereka ni sering kali buat kesilapan. tapi, kita ni dah matang sangat ke?? jeng3..!!

kanak2~

budak2 kalau cerita, mesti nak meletup, habis terangkat meja semua lah.
kalau bagi yang peringkat remaja pulak (macam saya..heh), biasanya golongan macam ni (yang suka cerita meletup ni..), orang panggil sembang kencang.. haha, macam2.

tapi, tak apa. tu cerita budak2.. biasalah tu. tapi kita yang zaman budak2 dah habis ni. sejauh mana matangnya kita ni? matang dalam berfikir, dalam membuat keputusan, dan yang selalu nak buat saya marah ni adalah matang dalam menilai..
(tudia, cakap.. macam la aku ni matang sangat dalam menilai.. cewah~)

diriku sendiri..

hmm.. memang, saya sendiri pun masih belajar untuk memahami tanggungjawab yang sedang dipikul. tapi, masalahnya, kadang2 tu kita boleh nampak sangat ketidakmatangan sesetengah golongan.. kalau sudah terang lagi bersuluh, mengapa perlu digelapkan dan di'basuh'.. hmm.

hati kecilku sangatlah berharap, agar manusia ni semakin matang. ya, saya sedang belajar.. dan terus bergelar pelajar, kerana hakikat penciptaan manusia ini, ilmunya takkan cukup!

konklusinya..
penilaian terhadap kematangan seseorang adalah kematangannya dalam menilai..

Wallahua'lam..

#
matanglah dalam menilai,
di situ kematangan diukur.

No comments:

Post a Comment